Rejseliv

Vietnam, del 3 – Om tyfoner der giver vand til knæene i Hanoi

Vi havde 3 nætter i Hanoi, inden vi skulle videre til vores næste destination. Der var tyfoner i kystområdet og det gav både skyer og regn, heldigvis mest af det første, men vi nåede da at blive lidt ærgerlige over ikke at se ret meget til solen mens vi var i Hanoi. Varmen manglede ikke og set i bakspejlet, var det måske heller ikke så fjollet at befinde sig i storbyen med et skydække over, for varmen stak ikke så meget, som det ellers ville have gjort. Men altså, når man kommer fra et dansk sommervejr, der ærligt talt lader temmelig meget tilbage at ønske, så havde man jo håbet på lidt sol også!

Vi havde egentlig talt om at starte dagen med at se Ho Chi Minhs mausoleum, så trods udsigt til regn fik vi fat i en taxi og bad om at blive kørt dertil. Undervejs tog regnen dog til. Meget til! Og halvvejs kiggede vi på hinanden og blev enige om, at SÅ meget regn gad vi ikke gå rundt i, så destinationen blev ændret til et shopping mall, vi havde læst om. Og på vej dertil blev vi gladere og gladere for beslutningen, for regnen silede ned og vandet i gaderne bare steg og steg! Vi fik ikke selv taget billeder af det, men jeg har efterfølgende fundet dette billede og man kan vist godt fornemme, at der kom en del regn, ikke!?

Credits: Senh Chu

Et par timer blev brugt i mall’et, som i øvrigt var temmeligt kedeligt og, viste det sig senere, slet ikke det, vi havde læst om. Vi havde nemlig læst, at Vietnams største mall lå i Hanoi og det var faktisk det, vi troede vi kørte til, så skuffelsen var til at føle på, da vi ankom til et center, der godt nok var masser af butikker i, men som stort set lå øde hen. Der var dog en etage udelukkende med restauranter, så vi blev enige om at spise frokost der, i håb om at regnen ville stilne en smule af til vi kom ud igen.

På en eller anden vis endte vi på en koreansk restaurant og indtog feriens, vist nok, mindst interessante måltid. Det smagte fint nok, men var lidt kedeligt. Men så har vi også prøvet det!

Efter frokost var regnen taget en del af og derfor drog vi med taxi afsted mod mausoleet, som godt nok ville være lukket nu, men som ville kunne ses udefra. Og med de flere timer lange køer, der er for at komme ind i åbningstiden, in mente, blev vi enige om. at det vist også var fint nok bare at se bygningen og den smule af haven, der ville være tilgængelig nu. 3 børn i alderen 7-13 år synes måske nok, at et balsameret lig er spændende at se, men ikke hvis man skal stå flere timer i kø for det.

Vi fik betragtet mausoleet og den kæmpe store paradeplads foran, fik oplevet hvor alvorligt soldaterne tager den malede stribe på jorden, der med adskillige skilte angiver “hertil og ikke længere” og talt lidt om hvorfor det egentlig er, at man bygger sådan en kæmpemæssig bygning for at lægge et dødt menneske derind. Det er faktisk noget af det, der er sjovt ved at rejse med børn. Man bliver udfordret på både viden og logik!

Tilbage på hotellet, gik turen straks til 11. etage og poolen. Der skal nemlig mere til end regn for at holde børnene væk fra poolen. Dog tvang vi dem op, mens det lynede og tordnede, men da uvejret var drevet videre, var de straks i igen.

Aftensmaden indtog vi igen på “Restaurant 96” og heller ikke denne aften skuffede det. Rigeligt med rigtig lækker mad og kolde drikke og så for næsten ingen penge.

Efter aftensmaden var der kun tilbage at få pakket kufferterne, for næste morgen gik turen til Halong Bay. Singh fortalte, at vi godt kunne lade noget af bagagen stå på hotellet, som vi skulle retur til, men vi valgte alligevel at pakke det hele ned. Set i bakspejlet, skulle vi ikke have taget det hele med, for 4 store kufferter tager meget plads i to små kahytter. Men så er vi den erfaring rigere til en anden gang.

I øvrigt kunne han også fortælle os, at dem der skulle på sejlturen to dage tidligere end os, ikke var kommet afsted, fordi tyfonen havde været så voldsom, at bådene ikke sejlede, men at der nu var rimelig roligt derude igen og at vi formentlig kunne komme afsted. Så vi krydsede fingrene! Minicuiset på Halong Bugten var absolut een af de ting vi glædede os allermest til.

Læs med her om vores Halong Bay cruise

Du kan sagtens følge min blog via de sociale medier, men er du tilmeldt, så får du direkte besked med det samme.