Rejseliv

At rejse er at leve.

Ordene er H. C. Andersens og jeg er tilbøjelig til at give ham ret. Jo vist, er det hverdag det meste af tiden og hverdagen skal også være god, men noget af det jeg også godt kan lide i hverdagen, er at drømme om nye rejsemål. Der er flere steder på min bucketlist, som jeg håber, jeg kommer til at opleve. Ting tager tid og det koster penge at rejse, så det er selvfølgelig ikke en kortsigtet bucketlist, men derfor kan man jo godt surfe rejsesider og drømme om det der (forhåbentlig) kommer engang i fremtiden.

Vi har rejst med Nyhavn Rejser på de to “store” rejser, vi har haft som familie og vi er meget begejstrede for dem. Der er simpelthen bare styr på alt ned til mindste detalje og man kan få det, som man allerhelst vil have det. Umiddelbart virker det halvdyrt, når man sådan lige kigger på rejseforslagene, men vi har sammelignet pris pr person/pr uge med venner og familie, som rejste med andre selskaber og når man ser på indholdet i rejsen, herunder forplejning, indkvartering, transfer osv., så er det faktisk nogenlunde samme pris. Så Nyhavn kommer også til at arrangere vores næste ferie!

Vi rejser “stort” ca. hvert 3. år og så kører vi på bilferie de andre år. Bilferie er en rejseform der har passet os rigtig godt, for det har været nemt at putte børn og bagage i bilen og så bare køre afsted. Hoteller eller ferieboliger har vi fundet på nettet og reserveret hjemmefra, for vi kan bedst lide at have destinationerne på plads hjemmefra, primært fordi vi ikke har haft lyst til at stå med 3 mindre børn i en eller anden lille flække og så ikke kunne finde et sted. Når man rejser 5 personer og gerne vil bo sammen, kan det nemlig godt være lidt svært at finde overnatningsmuligheder.

Vi boede i Frankrig i 2,5 år for nogle år siden og da kørte vi Frankrig tyndt så snart Hr. H og drengene havde fri. Vi ELSKER Frankrig. Virkelig! Og det føles helt forkert, hvis der går for længe mellem vi er der. Så langt de fleste somre, hvor vi kører selv, ender vi på den ene eller anden måde i Frankrig. Det føles hjemligt. Og ja, vi har faktisk allerede booket en uge dernede indenfor nærmeste fremtid, for det er ALT for længe siden vi sidst var der!

Nogle gange når jeg sidder og kigger på rejser og finder nogle destinationer, der bare ser super lækre ud, tager jeg mig selv i at glæde mig til børnene er flyttet hjemmefra, så Hr. H og jeg kan rejse alene, i tosomhed. Dels pga. priserne, men også fordi det er nemmere at rejse to voksne end to voksne og tre børn. Men ofte, når jeg tænker nærmere over det, så er det jo skønt at have børnene med og det er det af rigtig mange årsager. Den åbenlyse er selvfølgelig, at jeg elsker dem og gerne vil dele oplevelserne med dem, men man ser også tingene på en anden måde, når man rejser med børn, man oplever andre ting, man bliver revet med af deres begejstring over de små ting og man kommer til at tale med flere mennesker. Det gør vi i hvert tilfælde. Vores børn har altid tiltrukket sig opmærksomhed med deres blå øjne og lyse hår, når vi er længere sydpå end Hamborg og da de samtidig, i al beskedenhed, er nogle ret fine og omgængelige eksemplarer, er det opmærksomhed på den gode måde. Og det har flere gange fået vildt fremmede til at komme hen og starte samtaler med os, med børnene som udgangspunkt, og det er slet ikke tosset. På vores seneste rejse til Vietnam, var det især vores 7-årige datter med mandelformede, langvippede, blå øjne og langt lyst hår, der tog kegler. Det gjorde hun så også med manér. Hold nu op! Hun er blevet feteret hvor end vi boede og kom hjem med gaver og minder, som hun sent vil glemme. Og det smitter selvfølgelig af på os andre, så vi også falder i snak med lokalbefolkningen og det er rigtig sjovt og interessant.

Så vil jeg helst rejse med eller uden børn? Indrømmet, jeg nyder Hr. H’s og min årlige forlængede weekend alene, men de “store” ferier vil jeg gerne have mine børn med på, for oplevelsen ville slet ikke blive lige så stor uden dem. De er en del af mig og lige præcis dén del, oplever jeg rigtig mange gode ting med! Og jeg håber da også, at de, når de er blevet store, stadig gider rejse med os.

Men altså, den der bucketlist, jeg nævnte. I ikke prioriteret rækkefølge.

• Bora Bora
  • New Zealand
  • Canada – der har vi været kortvarigt, men vil super gerne tilbage
  • Finland
  • Svalbard
  • Cambodja
  • Fransk Polynesien

Og så er der faktisk flere steder endnu… for man skal jo have lov at drømme! Og jeg kan leve langt både på minder om allerede foretagede rejser, men bestemt også på at drømme om de rejser, der måtte komme.

At rejse er at leve…

Du kan sagtens følge min blog via de sociale medier, men er du tilmeldt, så får du direkte besked med det samme.

1 thought on “At rejse er at leve.