Rejseliv

Vietnam, del 5 – Eventyrligt cruise i Halong Bugten, dag 2

At vågne til den sagte rumlen af en motor der starter og den bløde rullen, når skibet langsomt sætter igang med dagens sejlads efter en god nats søvn, er absolut ikke det værste man kan tænke sig. Når man så ovenikøbet kan sætte sig på sengekanten, trække gardinet til side og den udsigt, der møder een, er klart vand og tilgroede kalkstensklipper der rejser sig majestætisk fra vandet, ja så er dagen faktisk kommet rigtig godt fra start!

På programmet stod der, at man kunne deltage i Tai Chi på soldækket kl. 6.30. Jeg havde faktisk haft en plan om at møde op, men her til morgen var der ikke kun skyer, der kom sørme også noget ud af dem. Så soldækket og Tai Chi’en måtte vente. Istedet sad vi i restauranten og nød en overdådig morgenmad, mens vi betragtede den ene klippeformation efter den anden glide stille forbi. Strengt taget var det vel os, der gled forbi, men you get the point!

Der var planlagt et besøg på øen Cat Ba, hvor der blandt andet ligger en Viet Hai landsby, som vi skulle besøge. Turen var tænkt som en udflugt på cykel, ca. 4 km, hvilket også ville have været fantastisk, hvis altså det ikke lige havde været for de rigelige mængder regn, der ikke så ud til at stoppe foreløbig. Da det var kørsel på små regnglatte veje, fik vi valget mellem at cykle, hvis man havde mod på det, at køre med en lille elektrisk “golfbil” eller at gå. Jeg valgte at tage bilen med børnene, da jeg ikke syntes de skulle cykle på de glatte veje, men Hr. H ville gå. Som den eneste. Så han fik følge af een af de ansatte og vi andre vinkede, da vi kørte fra kajen.

Ca halvvejs holdt bilerne ind, så vi kunne nyde udsigten og efter noget tid, dukkede to meget våde skikkelser op i det fjerne…

Turen gennem klipperne var utrolig smuk og trods den vedvarende regn, var det en god udflugt og det var spændende at se, hvordan folk bor i de helt små samfund. Rederiet har et samarbejde med landsbyen og bruger afgrøder fra markerne ombord på Au Co, hvilket naturligvis hjælper økonomisk. For det er bestemt ikke nemt at bo der! De døjer med oversvømmelser, har langt til lægehjælp og er nok ret afhængige af turismen.

På øen ligger et reservat for Cat Ba languren, en abeart, der er stærkt truet. Man har forsøgt at avle på dem i fangenskab, men det virker ikke, så der er ikke flere end omkring 60 individer tilbage. Desværre foregår der stadig krybskytteri, da der bliver lavet en form for balsam på dem, som er meget eftertragtet. I Landsbyen solgte de bl.a. t-shirts, så sådan en fik mellemsten. Han blev glad og vi støttede et godt formål. Win-win.

Man kunne også smage lokale snapse. Det sprang vi dog over!

Tilbage på Au Co og efter at være blevet tørret og have spist dejlig frokost, klarede det endelig op og det var lige i rette tid, for eftermiddagen bød på kajak-sejlads med badning på en lille isoleret sandstand.

[insert_php]
$kort=2;
include(“/home/madkalen/forbindelser/mesthverdag/bog_vietnam.php”);
[/insert_php]

Drengene var hurtigt nede i en kajak, selvom vi egentlig havde tænkt os at der skulle være mindst een voksen pr barn, men de havde redningsveste på, det havde vi alle, og yngstearvingen ville gerne sejle med guiden, så hun blev sat forrest og dermed kom jeg og Hr. H til at dele kajak. Vi har prøvet det før, men var for 16 år siden i Seattle, så teknikken lå ikke øverst i hukommelsen. Men afsted kom vi og fik en dejlig tur ud af det. Og fik i øvrigt badet på den mest fantastiske strand, jeg nogensinde har oplevet. Lillebitte, fint sand og bare høje klipper hele vejen rundt. Dertil et utal af sommerfugle, fuglefløjt og – endelig – en smule sol! Og, nå ja, den evige sælger på sin bambusbåd, der sejlede rundt i bugten og havde kolde øl og vand klar til de turister, der måtte trænge til det!

Sidst på eftermiddagen roede vi retur til Au Co og børnene fik en guidet rundtur på båden, hele vejen fra broen til motorrummet og imens var der massage til Hr. H og yours truly. ...h ja, life is good!

Kl. 17.30 startede happy hour og en del af gæsterne samledes i baren, børnene havde fundet to staffs, der spillede spil med dem. Det er altså herligt at opleve ens børn bruge de fremmedsprog, de har lært i skolen, og bare kommunikere forholdsvis uhindret med andre nationaliteter.

Vi fik talt med de andre gæster, der kom fra Australien, Sydafrika, USA og Holland, vi var de eneste danskere om bord. Det er altid både sjovt og interessant at møde andre mennesker på den måde og vi fik talt om både dansk vintervejr, Kronprinsefamilien, Vietnam som rejseland og meget andet, inden vi indfandt os i restauranten til aftenens BBQ Buffet dinner.

Under maden var der underholdning, først lidt dans, som var sådan lidt nå ja.., derefter musik spillet på traditionelle instrumenter og det var mellemsten lige oppe at prøve, til stor morskab for os andre. Og ellers var der bare det helt store udvalg af kød, seafood, grøntsager, frugt og dessert. Alt sammen meget sirligt udskåret og dekoreret. Ældstearvingen, der havde fanget et par sprutter aftenen før, følte at når nu han havde fanget dem, måtte han vise dem lidt respekt og faktisk smage grillet blæksprutte og så sad han der, med et ben med sugekopper og det hele, hængende ud af mundvigen. Vores ellers enormt kræsne ældstearving! Jo jo, man kan blive overrasket! Og han kunne faktisk lide det.

Efter middagen kunne man igen pilke sprutter eller få afprøvet sine talenter som fruit carver. Og ellers var baren jo åben indtil den sidste gæst var gået i seng, så man skulle ikke kede sig!

Vi har ikke tidligere været på krydstogt, så vi havde egentlig ikke så mange andre forventninger end at skulle sejle rundt i smukke omgivelser, men der var masser af muligheder for aktiviteter, så man kedede sig bestemt ikke!

Læs med om vores tur videre.

Du kan sagtens følge min blog via de sociale medier, men er du tilmeldt, så får du direkte besked med det samme.