Mest hverdag, Uden mad og drikke..

Jeg har læst, at man inden man starter på kur

skal skille sig af med alt det usunde i skabene, så man ikke bliver fristet undervejs. Det har jeg gjort nu og det smagte lækkert!

Juleferien (og inaktiviteten efter mit uheld i december) har været god ved fedtdepoterne herhjemme og som rigtig mange andre, tænker vi, at det ville være fint at indføre lidt sundere vaner i det nye år. Jeg er ikke tilhænger af helt at vælge fødevare-grupper fra, men små ændringer i det daglige, kan også gøre en forskel. Især hvis man kan liste dem så stille ind af bagdøren, at de bliver hængende.

Jeg har ved gud prøvet mange forskellige kure gennem tiden og med skiftende succes, så jeg VED at det, for mig, ikke virker at gå til ekstremerne, for det kører jeg ganske enkelt sur i. Til gengæld ved jeg også, at med sund fornuft kommer man faktisk ret langt. Måske ikke ligefrem 10 kg på 14 dage, som nogle af de kulørte blade igen i år forsøger at lokke med og som, hvis de overhovedet har en effekt, der bare er halvt så god som lovet, kræver at man bliver ved meget længere, da kiloerne ellers kommer tilbage lige så hurtigt som de forsvandt. Indrømmet; var der en mirakelkur, skulle jeg ikke være bleg for at prøve den, men indtil videre siger min erfaring mig, at det der har virket bedst, for mig, har været at tælle kalorier. Indrømmet, jeg prøvede da, da jeg var i starten af 20’erne, et par måneder på slankepillen “Letigen” og da jeg, efter de første par dage ikke længere var høj af koffein og efedrin, virkede de faktisk også rigtig godt. At man så senere har fundet ud af at de kan være direkte livsfarlige, er jo så en helt anden sag. Men tabte mig nemt og hurtigt, det gjorde jeg. Jeg ville bare ikke tage dem igen!

For nogle år siden tilmeldte jeg mig Madlog og begyndte at tælle kalorier og i løbet af 7 måneder tabte jeg mig 18 kilo og det var faktisk forbavsende nemt. Desværre formåede jeg ikke at holde vægten mere end et par år og de sidste 2-3 år har ca halvdelen sneget sig på igen og det er dem, jeg rigtig gerne vil af med igen. Så nu prøver vi en metode, som hele familien kan leve efter, som ikke er en kur, men som ganske enkelt er en indgangsvinkel og som mere handler om at spise sundt og fornuftigt end at “være på kur”. Man kan læse sig blå og grøn i hovedet (men ikke slank) om alle de smarte kure der er moderne på et givent tidspunkt, men fælles for mange af dem er, at de kan være svære at efterleve på sigt og så ender man (læs; jeg) med at falde tilbage til gamle vaner og er lige vidt.

Jeg kender godt mine faldgruber og jeg ved, med min fornuft, også hvordan jeg bør spise, men at efterleve det, er det svære. Jeg har fået lavet en kostplan hos en diætist, som er tilpasset min hverdag og mine madønsker og den vil jeg følge efter bedste evne. Samtidig ændrer vi, som familie, den måde vi spiser (primært aftensmad) på, så maden fremover bliver anrettet på tallerkenen efter T-modellen i køkkenet, så man spiser roligt (vi er desværre blevet lidt for hurtigtspisende) og tidligst efter 20 minutter tager portion nr 2, hvis det er nødvendigt. Med T-modellen mener jeg, at den ene halvdel fyldes med grønt, den ene kvarte med protein og den sidste kvarte med kulhydrat. Det burde være den optimale fordeling, hvis man gerne vi tabe sig.

Det er ikke fordi jeg vil lave bloggen om til en slanke-blog nu, for jeg har ingen intentioner om at skrive hverken mål eller delmål herinde, men jeg kan ikke afvise, at der indimellem vil komme en opdatering eller lidt erfaringsdeling. Men skulle du sidde med et par vise ord eller vil dele dine erfaringer, så skriv endelig!

Sæt igang!



Du kan sagtens følge min blog via de sociale medier, men er du tilmeldt, så får du direkte besked med det samme.


Skriv et svar